Nieuws

Ambassadeur van de Techniek, Shehnaaz Nazir

Begin 2014 is BENK PROJECTS door Techniek Talent gevraagd om een bijdrage te leveren aan het concept Ambassadeur van de Techniek. Het doel is om middelbare scholieren die voor hun sectorkeuze of profielkeuze staan te motiveren om te kiezen voor de techniek. Onze organisatie is gevraagd een ambassadeur hiervoor beschikbaar te stellen, een rol die uitstekend geschikt is voor onze collega Shehnaaz Nazir.

Shehnaaz heeft een werktuigbouwkundige opleiding gevolgd op HBO niveau en is binnen onze organisatie werkzaam als project engineer voor werktuigbouwkundige installaties en momenteel bezig met een gedeeltelijk nieuw te bouwen warmtestation voor E.ON.

Verslag van een periode ambassadeurschap: 

Na vier avonden training ben ik gestart met mij eerste activiteit als ambassadeur. Op de beurs 'Delft on Stage' hebben we met meerdere ambassadeurs, leerlingen enthousiast gemaakt voor het vak techniek. Veel jongeren die nog niet wisten wat ze later willen gaan worden of jongeren die al weten dat ze de techniek in willen maar nog niet weten welke kant op, hebben zich bij ons opgegeven. De bedoeling is binnen twee weken voor deze jongeren een leuke, informatieve presentatie te geven, waarbij zij een indruk krijgen wat ze er allemaal in de techniek te doen is en wat ze kunnen gaan worden in de toekomst.

Wat ikzelf ook erg leuk vond op de beurs is, dat er een jongetje naar mij toekwam en vroeg wat ik het leukst vind in mijn werk. Nadat ik hem vertelde wat ik het leukst vind en wat ik allemaal doe, zei hij “dat is leuk! Dat wil ik ook wel!”

Ook een jonge meid tikte mij aan en zei heel zachtjes ik vind natuurkunde leuk maar dat mag eigenlijk niemand weten. Waarop ik antwoordde het maakt toch niet uit wat anderen ervan vinden, je moet zeker doen wat JIJ leuk vindt en waar jij plezier in hebt. Daar was ze het uiteindelijk mee eens en heeft zich dan ook opgegeven om een beeld te krijgen wat zij zou kunnen gaan doen in de techniek.

Na afloop hebben wij ongeveer veertig aanmeldingen gehad van leerlingen die meer willen weten over de techniek en wat zij daarmee zouden kunnen.

Voor mijn tweede activiteit heb ik samen met een collega-ambassadeur op het Stanislas college in Delft vier techniekvoorlichtingen mogen geven. Voor ons was het de eerste keer dat wij voor de klas stonden. Door enkele filmpjes te laten zien hebben we er een erg leuke ochtend van gemaakt met de leerlingen.

Mijn derde activiteit was de “doedag” voor de jongeren die zich op de beursvloer van Delft on Stage hadden aangemeld om meer te weten te komen over de techniek en wat je ermee zou kunnen. De dag bestond uit het tonen van techniek gerelateerde filmpjes en interactieve sessies zoals een quiz en een uitleg over waarom wij voor techniek hebben gekozen, waaruit weer leuke vragen van de leerlingen kwamen.

We zijn geëindigd met een aantal stellingen passend in de zeven werelden waarbij zij zelf een technische uitvinding mochten gaan verzinnen. De wereld mochten zij zelf uitkiezen en na een kwartier hebben wij een aantal groepjes gevraagd om hun uitvinding te presenteren aan de klas.

Hierbij merkte ik ook dat zij er erg enthousiast van werden en elkaar ook vragen gingen stellen. Ze kunnen ook iets winnen als zij hun uitvinding insturen. Na afloop heb ik de leerlingen dan ook gevraagd om hun visitekaartjes uit te wisselen zodat zij een afspraak konden maken om de uitvinding in te sturen.

Al met al waren het erg leuke klassen en heb ik er erg van genoten om voor deze klassen te mogen staan en Ambassadeur van de Techniek te zijn. 

Terug naar het overzicht